Niedawno na Twitterze/X, @opinali zbadał efekty technologii Neural Texture Compression firmy Nvidia (demo dostępne tutaj) w połączeniu z funkcją DirectX Raytracing 1.2 (DXR 1.2) Cooperative Vectors.
Cooperative Vectors pozwoli deweloperom na włączenie zadań AI do przepływu pracy renderowania w czasie rzeczywistym. Funkcja ta umożliwia programistom wykorzystanie akcelerowanych sprzętowo operacji wektorowych i macierzowych, zachęcając do innowacyjnych zastosowań sztucznej inteligencji w tradycyjnych obciążeniach gier.
Pierwsze spojrzenie na neuronową kompresję tekstur NVIDA z DXR1.2 Cooperative Vector!
- Osvaldo Pinali Doederlein (@opinali) July 15, 2025
Po pierwsze, wymaga to sterownika podglądu (590.26), zainstalowałem go, więc nie musisz - i uszkodził ekran, dopiero po kilku twardych resetach zdecydował się działać.
https://t.co/szgX1jVtcY
Wykorzystując Neural Texture Compression (NTC), możliwe jest zmniejszenie rozmiaru tekstur o prawie 90%. Drastycznie zmniejsza to wymagania dotyczące pamięci w grach, umożliwiając przetwarzanie bardziej skomplikowanych efektów wizualnych na sprzęcie z mniejszą ilością pamięci VRAM. Dzięki funkcji Cooperative Vectors w DXR 1.2, możliwości SI różnych architektur GPU mogą zostać wykorzystane do osiągnięcia takich rezultatów. Oznacza to, że neuronowa kompresja tekstur nie będzie dostępna wyłącznie dla Nvidii, co jest doskonałą wiadomością dla wszystkich graczy PC.
Według @opinali, tekstury mogą stanowić 50-70% zużycia pamięci VRAM w grze. Oznacza to, że sprzęt AI może poprawić wrażenia z gier high-end na kartach graficznych z ograniczoną ilością pamięci VRAM. Należy jednak pamiętać, że nie zmniejszy to zużycia pamięci VRAM w obecnych grach, a wiele współczesnych tytułów ma trudności z optymalnym działaniem na kartach graficznych z 8 GB pamięci.
Największą wygraną jest jednak zużycie pamięci VRAM. W tym demo, NTC oszczędza prawie 90%. Tekstury mogą stanowić 50%-70% pamięci VRAM używanej przez gry, więc jest to OGROMNE. W prawdziwej grze, biorąc pod uwagę przepustowość, koszty kopiowania GPU, wydajność pamięci podręcznej... Założę się, że NTC z łatwością wygra netto w perf/fps.
- Osvaldo Pinali Doederlein (@opinali) 15 lipca 2025 r.
Podsumowując, Neural Texture Compression to intrygujący postęp. Ma znaczący potencjał, aby zmienić krajobraz gier. Ponadto może umożliwić programistom osiągnięcie więcej przy mniejszych nakładach. Co więcej, technologia ta może również pomóc zmniejszyć rozmiary pobieranych gier, oszczędzając cenne miejsce na dysku SSD. Należy pamiętać, że technologia ta zostanie wdrożona w przyszłych komputerach PC i konsolach, co oznacza, że jej powszechne przyjęcie jest tylko kwestią czasu.
I jak zawsze, nie zapomnij skorzystać z naszej porównywarki cen, aby znaleźć najlepsze oferty na najbardziej oczekiwane nadchodzące gry.