Larian Studios, belgijski deweloper stojący za grami Divinity i Baldur's Gate 3, zobowiązał się odpowiedzieć na rosnące obawy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji generatywnej (AI) w tworzeniu gier. Ogłoszenie to pojawiło się po fali krytyki ze strony fanów obawiających się, że sztuczna inteligencja może zagrozić integralności twórczej.
Kontrowersje nasiliły się na początku tego miesiąca po uwagach dyrektora generalnego Swena Vincke, które wielu zinterpretowało jako sygnalizujące szersze poleganie na sztucznej inteligencji w procesie rozwoju Larian. Podczas gdy firma konsekwentnie twierdziła, że sztuczna inteligencja nie pojawi się w ostatecznej wersji gry, niektórzy gracze wyrazili zaniepokojenie, że jej wykorzystanie, nawet za kulisami, może podważyć tradycyjne kreatywne przepływy pracy i standardy etyczne w branży.
W odpowiedzi Larian potwierdził plany zorganizowania sesji "Ask Me Anything" (AMA), oferując fanom szansę na bezpośrednią interakcję z zespołem deweloperskim. Wezmą w niej udział przedstawiciele wielu działów, w tym projektowania, narracji, sztuki i technologii. Vincke podkreślił, że sesja ma na celu zapewnienie przejrzystości w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji i umożliwienie graczom zadawania pytań na temat procesów stosowanych przez studio.
Kontrowersje te nabrały szczególnego znaczenia, ponieważ mają miejsce po ogłoszeniu nowej gry Larian podczas The Game Awards 2025. Dzięki spektakularnemu wideo, tajemnicy wywołanej przez tajemniczy posąg, który został ujawniony na kilka dni przed wydarzeniem oraz ogromnej społeczności, która uwielbia BG3, hype na Destiny sięga zenitu. Jednak oczekiwania są również poza listą przebojów, tym bardziej po tym, jak Vincke obiecał, że gra na nowo zdefiniuje turową walkę w serii.
Kierownictwo Larian starało się zapewnić zarówno fanów, jak i pracowników, że wykorzystanie sztucznej inteligencji jest ograniczone do określonych, nieostatecznych etapów, takich jak tworzenie koncepcji, komunikacja wewnętrzna i referencje na wczesnym etapie. Studio podkreśliło, że wszystkie ostateczne grafiki, teksty i występy głosowe są tworzone przez ludzi, podkreślając, że żadne stanowiska nie zostały usunięte ani zastąpione treściami generowanymi przez sztuczną inteligencję.
"Narzędzia, których używamy, mają inspirować, a nie zastępować nasz zespół" - powiedział Vincke w oświadczeniu w mediach społecznościowych. "Oryginalna kreatywność pozostaje rdzeniem wszystkiego, co produkujemy. Sztuczna inteligencja działa bardziej jak asystent badawczy lub biblioteka referencyjna niż twórca". Wyjaśnienie to pojawia się wśród ogólnobranżowych debat na temat roli sztucznej inteligencji w pracy twórczej, w szczególności w odniesieniu do jej potencjalnego wpływu na artystów, pisarzy i aktorów głosowych.
Wewnętrzne dyskusje w Larian również odzwierciedlały złożoność integracji AI. Jeden z producentów zwrócił uwagę na obawy dotyczące nawet niewielkich linii generowanych przez sztuczną inteligencję, wskazując, że małe role w grach często służą jako kluczowe możliwości dla wschodzących talentów głosowych. Takie spostrzeżenia podkreślają ostrożne podejście studia do równoważenia innowacji z szacunkiem dla ludzkich współpracowników.
Reakcje fanów były mieszane. Podczas gdy niektórzy chwalą przejrzystość Larian i wyważone wykorzystanie sztucznej inteligencji, inni pozostają sceptyczni, postrzegając wszelkie poleganie na narzędziach generatywnych jako potencjalne ryzyko dla twórczej autentyczności. Oczekuje się, że nadchodzące AMA wyjaśni politykę studia i pokaże, w jaki sposób Larian planuje utrzymać swoje zaangażowanie w ludzki artyzm.
Sposób, w jaki Larian radzi sobie z debatą na temat sztucznej inteligencji, może stanowić precedens dla szerszej branży gier. Wdrażanie sztucznej inteligencji w rozwoju gier wideo jest kontrowersyjne. Chociaż może ona potencjalnie stać się użytecznym narzędziem przyspieszającym niektóre prace, jej nadużywanie może generować gry niższej jakości i potencjalnie sprawić, że ludzie stracą pracę. Na szczęście kreatywność jest czymś, co wydaje się poza zasięgiem wszechmocnego IA, a wielu graczy podnosi głos przeciwko szerokiemu wykorzystaniu tego rodzaju narzędzi. Z pewnością Larian nie będzie chciał ryzykować całej renomy osiągniętej dzięki swoim poprzednim pracom tylko po to, by wydać grę wcześniej. W każdym razie będziemy musieli poczekać, aby dowiedzieć się więcej.
Jak zwykle, jeśli jesteś fanem serii Divinity, pamiętaj, że możesz mieć oko na naszą porównywarkę, aby kupić Divinity w najlepszej cenie.