Saga Metroid Prime obraca się głównie wokół spotkań łowczyni nagród Samus Aran z wysoce mutagenną substancją zwaną Phazon, która pochodziła z meteoru i zagrażała różnym planetom, tworząc czującego wroga znanego jako Dark Samus, zepsuty klon samej Samus; saga kończy się, gdy Samus ostatecznie niszczy Mroczną Samus i źródło Phazonu, kończąc zagrożenie, chociaż nadrzędna narracja obejmuje wcześniejszą historię poboczną, Metroid Prime Hunters, w której Samus i sześciu innych łowców nagród, z których jednym jest tajemniczy Sylux, ścigają się, aby zabezpieczyć "Ostateczną Moc" w Klastrze Alimbicznym, kończąc się ucieczką Syluxa po krótkim, napiętym starciu, przygotowując grunt pod ich rywalizację, która stanie się głównym konfliktem w Metroid Prime 4: Beyond.
Gra Metroid Prime 4: Beyond, opracowana przez Retro Studios, oryginalnych twórców trylogii Metroid Prime, to nadchodząca pierwszoosobowa przygodowa gra akcji/Metroidvania wydana przez Nintendo. Premiera zaplanowana jest na 4 grudnia 2025 roku, jako tytuł międzygeneracyjny zarówno na Nintendo Switch, jak i Nintendo Switch 2. W grze ponownie pojawi się Samus Aran jako protagonistka, a głównym antagonistą będzie Sylux, rywalizujący łowca nagród, który po raz pierwszy pojawił się w Metroid Prime Hunters.
Po wybuchowej konfrontacji Samus Aran zostaje przetransportowana wbrew swojej woli na tajemniczą i oszałamiającą wizualnie planetę Viewros, która staje się głównym miejscem jej następnej misji. Tutaj zostaje uwikłana w niemal wymarłą, eteryczną cywilizację znaną jako Lamorn. Samus musi ścigać się z czasem i swoim rywalem, enigmatycznym łowcą nagród Syluxem, aby zebrać pięć kluczowych kluczy, które mogą otworzyć drogę powrotną do domu. W trakcie swojej podróży Samus zyskuje unikalne nowe zdolności psychiczne po zdobyciu specjalnego kryształu psychicznego, narzędzia, których będzie potrzebować podczas interakcji z lokalnymi mieszkańcami Lamorn, a nawet niechętnie łączy siły z żołnierzem Federacji Galaktycznej o imieniu Myles Mackenzie, a wszystko to próbując udaremnić nieznane, destrukcyjne cele Syluxa.
Rdzeń rozgrywki w Metroid Prime 4: Beyond skrupulatnie zachowuje słynną pętlę rozgrywki serii, która jest harmonijnym połączeniem intensywnej walki z perspektywy pierwszej osoby, głębokiej eksploracji środowiska i skomplikowanego rozwiązywania zagadek. Fundament ten opiera się na klasycznej strukturze Metroidvania, zmuszając gracza, jako Samus Aran, do ciągłego zdobywania nowego sprzętu i umiejętności - takich jak rozszerzenia pocisków, ulepszenia wiązki i kultowa Morph Ball - w celu stopniowego odblokowywania wcześniej niedostępnych obszarów i tajemnic w obcym krajobrazie. Gra wprowadza jednak istotną, zmieniającą rozgrywkę mechanikę: Samus nabywa nowe, potężne zdolności psychiczne po kontakcie z tajemniczym kryształem psychicznym. Moce te nie są jedynie dodatkami bojowymi; są one misternie wplecione zarówno w akcję, jak i układanki, pozwalając Samus aktywnie manipulować określonymi obiektami środowiskowymi, a przede wszystkim dając jej umiejętność kierowania naładowaną wiązką, teraz nazywaną Control Beam, w powietrzu po wystrzeleniu, umożliwiając jej trafienie celów za rogami lub rozwiązywanie złożonych, wielopunktowych wyzwań.
Co więcej, projekt świata gry sugeruje szerszy zakres niż poprzednie liniowe wpisy, obejmujące duże, wysoce eksplorowalne środowiska centralne, które sugerują bardziej otwarte podejście do eksploracji. Aby zarządzać skalą tych rozległych obszarów, takich jak rozległa Dolina Sol, Samus wykorzystuje zaawansowany technologicznie pojazd przypominający motocykl o nazwie Vi-O-La, usprawniający przemieszczanie się między kluczowymi węzłami eksploracji i strefami walki. Wreszcie, w głównej narracji i atmosferycznym odejściu od tradycyjnej izolacji, która definiuje serię Metroid Prime, Samus nie jest całkowicie sama. Wchodzi w interakcje z inżynierem Federacji Galaktycznej o imieniu Myles Mackenzie, a przez znaczną część fabuły towarzyszy jej, którego aktywna obecność i dialogi stanowią znaczące odejście od cichej, samotnej atmosfery, do której fani są przyzwyczajeni.
Ostatecznie doświadczenie gracza w Metroid Prime 4: Beyond jest fascynującą mieszanką tego, co znajome i świeże. Gracze natychmiast odczują powrót klasycznej, szybkiej walki i mistrzostwa związanego z władaniem kultowymi narzędziami, takimi jak Morph Ball, Charge Beam i Scan Visor, zaszczepiając satysfakcjonujące uczucie bycia naprawdę potężnym, dobrze wyposażonym łowcą nagród. Ta fantazja o mocy jest dostarczana na tle technicznego blasku; planeta Viewros otrzymała znaczące pochwały za wspaniałą grafikę, żywe kolory i zaawansowane oświetlenie, zapewniając potężne poczucie podziwu i nowoczesną wierność wizualną AAA, która wspaniale ożywia wszechświat Prime. Jednak ton jest miejscem, w którym doświadczenie staje się sprzeczne. Tradycyjne gry Metroid Prime rozwijają się w poczuciu izolacji, samotności i cudu otoczenia, a włączenie gadatliwego towarzysza, Mylesa Mackenzie, zasadniczo to podważa. Podczas gdy nowi gracze mogą uznać jego stałą obecność za ujmującą lub pomocną, wielu długoletnich fanów uważa, że towarzysz ten przebija zamierzoną izolację, potencjalnie prowadząc do chwil frustracji lub irytacji podczas niektórych segmentów. Pomimo tej debaty, rdzeń intelektualnej satysfakcji pozostaje nienaruszony, ponieważ pętla odkrywania zarówno nowych mocy psychicznych, jak i klasycznego sprzętu do rozwiązywania sprytnie zaprojektowanych zagadek środowiskowych utrzymuje to podstawowe poczucie Metroidvanii, warstwowego postępu i intelektualnej satysfakcji. Rozpocznij grę Metroid Prime 4: Beyond 4 grudnia 2025 roku i sprawdź naszą porównywarkę, aby kupić Metroid Prime 4: Beyond w najlepszej cenie.
Jaka jest najlepsza cena na Metroid Prime 4 Beyond?