Według przecieku KeplerL2, AMD ma osiągnąć znaczną poprawę wydajności per-CU (Compute Unit) dzięki nadchodzącej architekturze GPU UDNA. Autor przecieku przewiduje podwojenie zarówno wydajności AI, jak i rastrowej, a także wzrost wydajności rastrowej o około 20%.
Dzięki architekturze UDNA, AMD dalej inwestuje w technologie sztucznej inteligencji i ray tracingu. Niedawno wprowadzone na rynek procesory graficzne RDNA 4 od AMD już teraz prezentują znaczące ulepszenia w zakresie ray tracingu i możliwości AI, a AMD zamierza podążać tą ścieżką wraz z UDNA.
Nadchodząca architektura graficzna AMD UDNA będzie wykorzystywana w konsolach nowej generacji firm Microsoft i Sony. Obecne konsole Xbox i PlayStation wykorzystują architekturę graficzną AMD RDNA 2. Przejście na architekturę UDNA zapewni firmom Microsoft i Sony trzy generacje ulepszeń architektonicznych w celu stworzenia konsoli "nowej generacji". Te nowe systemy będą czerpać korzyści z ulepszeń sztucznej inteligencji, wysokowydajnych funkcji ray tracingu i zoptymalizowanej wydajności rasteryzacji.
W wyjaśnieniach dla komentujących, KeplerL2 wskazał, że twierdzenie o 2-krotnym wzroście wydajności ray tracingu nie oznacza, że wydajność gier z ray tracingiem zostanie podwojona. Zamiast tego, zwiększenie wydajności ray tracingu przez AMD skróci czas wyświetlania klatek segmentów ray tracingu w grze. Zasadniczo modyfikacja ta ma na celu znaczne zmniejszenie spadku wydajności, gdy włączone są efekty ray tracingu.
2-krotne zwiększenie wydajności RT nie oznacza podwojenia liczby klatek na sekundę, ale skrócenie o połowę czasu wyświetlania klatek RT.
- Kepler (@Kepler_L2) 22 czerwca 2025 r.
W podobnym duchu ulepszenia wprowadzone przez AMD w zakresie wydajności sztucznej inteligencji zminimalizują obciążenie wydajności funkcji związanych ze sztuczną inteligencją w grach. Przykładem może być zmniejszony narzut wydajności dla upscalera AMD FSR 4 AI, zwiększający jego wydajność.
Firma AMD koncentruje się na dostarczaniu niezbędnych funkcji ray tracingu i sztucznej inteligencji, aby ułatwić korzystanie z gier nowej generacji. Jednak AMD jest również zobowiązana do nie zaniedbywania wydajności rastrowej dzięki UDNA. Po raz kolejny AMD planuje zwiększyć wydajność swojej architektury graficznej w przeliczeniu na jednostkę obliczeniową. Jeśli AMD będzie w stanie połączyć to z modelami GPU wyższej klasy, które zawierają więcej jednostek CU, nadchodzące projekty GPU od AMD mogą mieć potencjał, by rywalizować z Nvidią w sektorze high-endowych GPU.
Niemniej jednak, dla tych, którzy dążą do optymalizacji wydajności w grach 4K i wymagających zadaniach kreatywnych, Radeon RX 9070 jest obecnie wyróżniającym się wyborem. Skorzystaj z naszego narzędzia porównawczego, aby znaleźć najlepsze ceny GPU Radeon RX 9070 już dziś.