Triumf Dispatch: milion egzemplarzy i odrodzenie gatunku

Dispatch może pochwalić się niezłą sprzedażą jak na narracyjną przygodówkę

Kiedy studio AdHoc wydało grę Dispatch, niewielu spodziewało się, że stanie się ona przełomowym sukcesem. Epizodyczna gra przygodowa o podupadłym superbohaterze pracującym w call center nie brzmiała jak kolejny wielki hit. A jednak, zaledwie dziesięć dni po premierze, Dispatch sprzedał się w ponad milionie egzemplarzy, co zwróciło uwagę całej branży i ponownie wzbudziło zainteresowanie gatunkiem, o którym wielu sądziło, że odszedł w zapomnienie.

Bohater stojący za zestawem słuchawkowym

Dispatch opowiada historię Roberta Robertsona III, lepiej znanego w czasach swojej świetności jako opancerzony bohater Mecha Man. Ale po utracie swojego mechanicznego kombinezonu w niszczycielskiej bitwie, dni chwały Roberta są już dawno za nim. Pozbawiony swoich mocy i reputacji, trafia za biurko w Superhero Dispatch Network (SDN), korporacyjnym centrum, w którym zarządza się bohaterami, przydziela misje, a papierkowa robota nigdy się nie kończy.

Z tego skromnego punktu obserwacyjnego gracze poruszają się po świecie moralnych wyborów, biurokratycznych absurdów i emocjonalnych rozrachunków. Robert nie ratuje już świata, ale wysyła do tego innych, często ponosząc konsekwencje nietrafionych decyzji. W miarę jak jego nowa rola wciąga go głębiej w operacje SDN, znacznie większa tajemnica zaczyna się ujawniać, która podważa to, co wie o bohaterstwie, odpowiedzialności i dziedzictwie, które pozostawił. Gra opiera się na założeniu, które jest zarówno humorystyczne, jak i głęboko ludzkie.

 

 

Studio AdHoc, założone przez kilku byłych weteranów Telltale Games, zdołało zmodernizować epizodyczną formułę, która sprawiła, że gry, które kiedyś zdefiniowały całą erę gier narracyjnych, odniosły sukces, takie jak The Wolf Among Us i Tales from the Borderlands, ale z wyraźnie nowoczesną krawędzią. Dispatch rozwija się w ośmiu godzinnych odcinkach, wydawanych co tydzień, z których każdy ma strukturę dramatu telewizyjnego z przerwami w kluczowych momentach, zimnymi otwarciami i sekwencjami napisów końcowych.

Gra zawiera lekką strategię i mechanikę zarządzania, stawiając przed graczami zadanie decydowania, których bohaterów wysłać na każdą misję. Każdy bohater ma unikalne cechy, umiejętności i osobowości. Wybór niewłaściwej kombinacji może prowadzić do niepowodzenia misji lub napiętych relacji w zespole. Jest to sprytny zwrot, który dodaje stawki do tego, co w przeciwnym razie mogłoby być biernymi momentami fabularnymi. Warstwa zarządzania wzmacnia motywy przywództwa i odpowiedzialności w grze - i daje graczom coś nowego do przeżuwania między sekwencjami pełnymi dialogów.

 

 

Częścią tego, co wyróżnia Dispatch, jest jej prezentacja. Gra może pochwalić się uderzającą oprawą graficzną, z mieszanką komiksowego stylu i kinowego realizmu, wraz z gwiazdorską obsadą głosową z Aaronem Paulem, Laurą Bailey i Jeffreyem Wrightem. Występy, w połączeniu z naciskiem AdHoc na ekspresyjną animację i dynamiczną pracę kamery, sprawiają, że każda scena sprawia wrażenie, jakby należała do prestiżowego serialu streamingowego, a nie do typowej przerywnika filmowego w grze. Rezultatem jest doświadczenie, które wydaje się intymne, a jednocześnie filmowe, co jest znakiem rozpoznawczym filozofii opowiadania historii studia.

Gry epizodyczne były w ostatnich latach trudne do sprzedania. Po upadku Telltale Games i przejściu na masowe tytuły z otwartym światem, niewiele studiów odważyło się powrócić do tego formatu. Niespodziewany sukces Dispatch dowodzi, że apetyt na doświadczenia fabularne nigdy nie zniknął; potrzebował tylko odpowiedniego haczyka.

Łącząc emocjonalne teksty z interaktywnymi systemami, które wzmacniają wątki fabularne, studio AdHoc stworzyło coś, co wydaje się zarówno znajome, jak i świeże. Epizodyczne wdrażanie zachęca również społeczność do dyskusji, dając graczom czas na teoretyzowanie i debatowanie nad wyborami między wydaniami, co pomogło tytułom takim jak Life is Strange i The Walking Dead zbudować pasjonujące bazy fanów.

Patrząc w przyszłość

Obecnie dostępna jest tylko połowa z ośmiu odcinków gry. Kolejne rozdziały ukażą się w połowie listopada, a fani z niecierpliwością czekają, aby zobaczyć, jak rozwinie się historia Roberta i czy AdHoc będzie w stanie utrzymać tempo. Ale nawet na tak wczesnym etapie Dispatch osiągnął już to, co niewielu uważało za możliwe: udowodnił, że epizodyczna opowieść może nadal rozwijać się w dzisiejszym krajobrazie gier. Dzięki uznaniu krytyków i sukcesowi komercyjnemu, debiut AdHoc Studio nie tylko zredefiniował gatunek superbohaterów, ale także tchnął nowe życie w tradycję opowiadania historii, która wydawała się już nieaktualna.

Jeśli szukasz wciągającego doświadczenia narracyjnego, gorąco polecamy dać szansę tej grze. Jak zwykle, najlepsze oferty na Dispatch można znaleźć w naszej porównywarce.

Fyra Frost

Fyra Frost

3069 Artykuły

Od czasów relacjonowania turniejów MTG do wszystkich gier, jestem zainteresowana najnowszymi grami i gadżetami, ponieważ dziewczyna nigdy nie może mieć ich dość!

Jaka jest najlepsza cena na Dispatch?

Zobacz szczegóły i ceny gry Dispatch
Discord Invite
Zdobądź najlepsze oferty i kody rabatowe dla graczy

Zasubskrybuj newsletter DLCompare